1/04/2009

Nog 66 dagen te gaan

.
Vandaag is het nieuwe parkeerplan van Elsene in werking getreden. Het is de bedoeling de mobiliteit, of eerder de immobiliteit van Elsene op te lossen.

Toen ik vorig jaar in Elsene ben komen wonen stond ik perplex van de situatie hier aangaande het parkeerbeleid. De helft van mijn straat ligt op het grondgebied van Elsene en de andere helft ligt op het grondgebied van Etterbeek. In Etterbeek is parkeren betalend en in Elsene niet dus kwamen de mensen natuurlijk allemaal bij ons parkeren. Het resultaat is dat de Elsenaren uiteindelijk de dupe waren. Ik ben toen naar de gemeente geweest met de vraag of het mogelijk was om een parkeerkaart te krijgen om bijvoorbeeld in het betalende gedeelte van Etterbeek te mogen staan. Dat was echter niet mogelijk dus kon ik maar 1 ding doen. Mijn auto laten staan en de fiets nemen.

In de introductie tekst van de brochure over het nieuw parkeer plan zegt Willy Decourty, Afgevaargdigde-Burgemeester van Elsene, dat we voor het openbaar vervoer, te voet of met de fiets gaan, moeten kiezen. Dat is goed maar ondertussen moet die auto wel ergens blijven staan. En daar is parking voor nodig dus dat slaat nergens op! Er moet gewoon meer parkeerplaats voorzien worden en daar wordt juist geen werk van gemaakt. Integendeel het systeem wordt nog ingewikkelder gemaakt door bijvoorbeeld drie zones te introduceren. Mijn straat valt buiten die drie zones en voor ons veranderd de situatie dus niet. Geen verbetering maar wel een verslechtering want nu komen de betalende Elsenaren zich ook tussen de betalende Etterbekenaren in onze straat parkeren. Chaos allom!

Ik ben wel blij te mogen lezen dat op termijn de openbare ruimte weer ingedeeld zal moeten worden. Als er meer aanpassingen worden gedaan om alternatieve vervoermiddelen te stimuleren dan zal de situatie ook evolueren.

Parkeren zou in wezen wel een regionale bevoegdheid moeten worden want het kan niet zijn dat verschillende gemeenten niet samenwerken op dit gebied. De verschillende regelgevingen die elke gemeente heeft, maakt dat de situatie ronduit belachelijk wordt. Niemand weet nog waar hij wel of niet mag parkeren en zelfs onder welke gemeentelijke bevoegdheid ze vallen als ze ergens parkeren.

Dat het gewest deze problematiek in handen zou moeten nemen is overduidelijk. Dan pas kan er vereenvoudigd en coherent systeem worden uitgebouwd voor heel Brussel. Hiervoor moeten er dus inderdaad budgetten worden vrijgemaakt. Dat is juist de redenen waarom het tot nu toe nog niet is gebeurd.

We vallen dus weer in de eeuwige polemiek van de twee gewesten die de macht over het gewest Brussel niet uit handen willen geven en dus Brussel niet willen aanzien als een volwaardig gewest. Hierdoor pompt elk gewest apart een beetje geld in Brussel zonder echt rekening te houden hoe er echt SAMEN, ENSEMBLE, TOGETHER naar oplossingen kan gestreefd worden. Met de echte problemen worden geen rekening gehouden en de gemeenten proberen dus maar elk op eigen houtje naar een oplossing te zoeken. Hierbij gaat heel veel geld en tijd verloren.

Brussel heeft specifieke noden en daarom is het zo belangrijk dat hij ook voor die noden een oplossing kan bieden. Anders wordt Brussel onleefbaar!
.

Geen opmerkingen: