11/04/2009

Nog 57 dagen te gaan

Ik vind het weer maar eens raar dat er een professor van buiten Brussel ons de les gaat komen spellen over hoe wij ons geld moeten beheren. Zijn er dan geen professoren die in Brussel wonen, lesgeven en actief aan discuties deelnemen die aan het woord kunnen worden gelaten? Pro Bruxsel heeft ook een studie gedaan over de herfinanciering van Brussel en wij komen SAMEN als echte Brusselaars tot de conclusie dat er WEL nood is aan meer geld voor Brussel.

Dus Brussel krijgt 16 % meer dotaties dan het rijksgemiddelde. Zou best kunnen maar hoeveel hoger de kosten zijn in Brussel vergeleken met het rijksgemiddelde zeggen ze er niet bij. Als men weet dat 50% van het totale budget wordt besteed aan het Brusselse openbaar vervoer dan mag dat ook wel vermeld worden! Dit kost elke Brusselaar tot 350 Euro per jaar en is voor een persoon zolas ik die nooit het openbaar vervoer neemt heel veel geld. Voor die prijs mag het openbaar vervoer voor de Brusselaars tenminste gratis zijn. Er is maar één gratis vervoersmiddel in Brussel tegenwoordig en dat is dan ook de hoofdreden dat ik voor de fiets kies.

Als men weet dat Elsene een van de armste gemeente is van België is het maar normaal dat er hulp wordt geboden door het gewest. Daardoor is er inderdaad minder geld voor de gewestelijke bevoegdheden maar wat verwachten ze nu eigenlijk? Dat we het goed functioneren van een gemeente laten varen om andere bevoegdheden in te kunnen willigen. Problemen die door een te weinig van budgetten in een gemeente met zich mee kunnen brengen hebben ook een effect op het gewest. Daardoor is het niet zo belangrijk waar het geld voornamelijk naartoe vloeit. De vraag die daar wel kan bij gesteld worden is, wie welke bevoegdheden heeft en waarom. Misschien moeten we eerder bevoegdheden zoals onderwijs en de financiering ervan in vraag stellen! Een paar dingen herschikken zou bijvoorbeeld al heel veel kunnen oplossen. Maar zelfs dan is er nood aan een herfinanciering voor Brussel. Er moeten scholen bijkomen en er zijn heel veel problemen omtrent mobiliteit die om een oplossing schreeuwen. Dat kost allemaal geld en of het nu via het pad van de gewesten, gemeenten of zelf federaal binnenstroomt, maakt op zich niet uit. Wat wel belangrijk is dat die problemen eens neutraal worden bekeken en dat kan alleen maar door een partij die niet van kiezers van Vlaanderen of Wallonië afhangt. Dus een partij die kiest om de Brusselaars te laten beslissen over hun eigen gewest.
Pro Bruxsel is tot op heden de enige partij die die kans bied!

Geen opmerkingen: