29/04/2009

Nog 39 dagen te gaan

.
Ik ben vandaag naar een debat geweest over het onderwijs . De verkiesingsmeeting was georganiseerd door het Minderheden Forum. Natuurlijk voel ik me als jongere in de politiek aangesproken want ik kan het verzekeren dat het niet makkelijk is. Ze staan allemaal te schreeuwen dat ze de jongeren naar voren brengen maar als het puntje bij paaltje komt…. Ik ben aan het uitwijken. Ik ben ook leraar geweest in een internationale school waar we een meertalig onderwijsprogramma volgden. Daardoor ben ik ook gevoelig als het op het categoriseren van scholen en studenten aankomt terwijl de opdracht van alle soorten scholen eigenlijk identiek is en ook omdat er al een oplossing bestaat: een tweetalig onderwijs naar het voorbeeld van de Europese school.
We weten allemaal dat er veel problemen zijn met het onderwijs in Brussel en dan spreek ik niet alleen over het feit dat er te weinig zogezegde Nederlandse scholen zijn in Brussel. Ook spreek ik (nog) niet over het feit dat er zogezegd te veel Franstalige leerlingen de plaatsen van de zogezegde Nederlandstalige scholen inpalmen.
In mijn ogen mag men een persoon, laat staan een leerling, niet categoriseren op basis van zijn taal. Dat is ook de reden dat ik NIET vind dat er teveel Franstalige leerlingen de plaatsen van de Nederlandstalige scholen bevolken. Het zijn gewoon allemaal Brusselaars en daarom moeten ze als een totaliteit worden aanzien. Daarbovenop zijn het goede Brusselaars die hun kinderen als tweetalige studenten willen laten afstuderen. Communautaire politiek heeft geen plaats in het debat over beter onderwijs want daardoor is iedereen verliezende partij. Hoe kan men tegen tweetalig onderwijs zijn in een stad die zowel hoofdstad is van Vlaanderen, België en Europa?
Door op het vorige standpunt in te pikken kan ik ook duidelijk maken dat onderwijs een gewestelijk bevoegdheid zou moeten worden. Aangezien dan het geld dan uit 1 pot zou komen waardoor automatisch geen verschil meer zou worden gemaakt tussen de Nederlandstalige en de Franstalige leerlingen of scholen. Om die Brusselse leerlingen meer kansen te geven volgen ze immers best tweetalig onderwijs. Aangezien er toch scholen moeten bijkomen, dat was dan toch een standpunt waar iedereen mee akkoord ging in het debat, kunnen we ze meteen als een tweetalige school ingericht worden en onder de bevoegdheid van het gewest Brussel worden geplaatst. Daar is pas echt 5 minuten politieke moed voor nodig!
Op het debat kwamen in totaal 8 stellingen aan bod.

De eerste stelling: De Vlaamse Gemeenschap moet net zoals de Franse Gemeenschap zorgen dat er meer Nederlandstalige scholen komen. De sprekers waren Brigitte Grouwels en Jan Verbeke.
Ons antwoord is simpel : Dat Pro Bruxsel ijvert voor meer scholen mag duidelijk wezen. Zolang ze maar meertalig zijn en onder de bevoegdheid vallen van het Brusselse gewest.

De tweede stelling: Het Nederlandse onderwijs is er niet enkel voor de Nederlandstalige kinderen De sprekers waren Marie-Paule Quix + Lieven de Rouck
Mevr Quix had heel goede argumenten om aan te nemen dat het Nederlandstalige onderwijs in Brussel bewust Nederlandstalig wordt behouden. Amper 10 % van de leerlingen in scholen zouden nog perfecte tweetalige ouders hebben, 20 % heeft maar 1 ouder die Nederlandstalig is enzovoort. Weeral zie ik dat er enorm werd gecategoriseerd op basis van taal terwijl het een recht is in België van de taal te spreken die men wil spreken. Pro Bruxsel vind dat als we tweetalige scholen aanbieden zijn de afstuderende studenten binnen 18 jaar perfect tweetalig waardoor er een begin ontstaat van een maatschappij die niet meer kan worden gecategoriseerd op basis van hun taal.

De derde stelling: De Nederlandse kinderopvang neemt te weinig initiatieven om kansarme gezinnen te bereiken. De sprekers waren Brigite Grouwels + Jean luc van Raes.
Een eerder provocatieve manier om te zeggen dat er nooit genoeg initiatieven zullen worden genomen.

De vierde stelling: De talen van Etnisch-culturele minderheden verdienen een plaats op school. De sprekers waren Bruno de Lille + Jean-Luc Vanraes
Bruno de Lille ijverde voor een geleidelijke overgang van de oorspronkelijke taal naar het Nederlands. Ik heb uit persoonlijke ondervindingen mogen besluiten dat het niet stimulerend werkt voor de leerling omdat een kind niet begrijpt waarom het plots meer en meer een vreemde taal moet gaan spreken terwijl het weet dat in de andere taal ook les kan worden gegeven. Onderdompeling is en blijft nog altijd de meest efficiënte manier om een taal te leren.

De vijfde stelling: De VGC moet scholen aanzetten om goed te communiceren met anderstalige ouders. De sprekers waren Jef Van Damme + Mohamed Kouaki
Ik stel me daar allen maar de vraag bij hoe het komt dat er in de Internationale school nooit een probleem is geweest desondanks de leerlingen met 28 verschillende nationaliteiten aanwezig waren. Natuurlijk hadden die mensen meestal een job in de internationale gemeenschap en dat helpt. Is het probleem dat de ouders van sommige anderstalige leerlingen niet genoeg uit hun gemeenschap geraken? Ik ben zeker niet tegen initiatieven naar de ouders toe om de taal beter te verstaan maar ik zou die liever binnen de school zien ontspringen door ze te betrekken in activiteiten met de leerlingen. De kindertaal verstaat iedereen en het enthousiasme van de leerlingen werkt heel stimulerend, ook naar de ouders toe, om een taal te leren.

De zesde Stelling: Het secundair onderwijs moet meer afgestemd worden op de arbeidsmarkt in Brussel. Sprekers waren Paul Delva + Marie Paul Quix.
Paul Delva vond dat er niet alleen op de Brusselse arbeidsmarkt moest worden gefocused terwijl Quix zei dat de studies meer op de vraag van de arbeidsmarkt moest gericht worden. Pro Bruxsel vind ook dat de studies meer gericht moeten worden op de arbeidsmarkt om werkloosheid in Brussel tegen te gaan.

De zevende stelling: De VGC moet meer studiebegeleiding in de eerste graad van het ASO voorzien zodat anderstalige leerlingen meer kansen krijgen .De sprekers waren Jef Van Damme + Jean-Luc Vanraes.
Voor ProBruxsel is het simpel. Er moeten zeker initiatieven komen voor anderstalige maar het moet een bevoegdheid worden van het Brusselse gewest. Mits een herfinanciering van het gewest is dat perfect mogelijk.

De achtste stelling: Nederlandstalige scholen stellen zich niet open voor leraren van andere afkomst. De sprekers waren Paul Delva + Carla De Jonghe.
De twee sprekers zegden dat er meer campagne moet gevoerd worden naar de toekomstige afstuderende jeugd om voor een leraaropleiding te kiezen. Ik weet niet of dat echt zal werken maar we zullen er binnen vier jaar nog eens op terugblikken om de resultaten te bekijken!

Een interessant debat dus maar nog heel veel werk aan de winkel, Dat is zeker!
Na het debat mochten we op het hoogste verdiep iets gaan drinken. Als ik over de omheining van het dakterras keek kon ik mijn ogen niet geloven. Ik had Marcelleke, de fiets die ik gisteren had afgewerkt meegenomen en aan een paal gebonden met een hangslot. U raad het misschien al, Hij was gestolen!! Na amper drie uren. Dit was voor mij een enorme teleurstelling. Als we de beslissing namen om door te gaan ging ik toch maar eens op de plaats van het misdrijf kijken en ja, hij was weg… en plots zei Lieve tegen mij. Kijk daar rijd je fiets! En inderdaad op het einde van de straat reed een jongetje van 11 of 12 jaar met Marcelleke. Ik ben ernaartoe gelopen en heb heel hard geroepen tegen de jongen. Hij stond verstijfd van schrik en vertelde mij dat hij ze gevonden had. Ik heb de fiets teruggenomen en ben weggegaan. Alle stickers waren al verwijderd en de plaat was eruit gestampt. De moeder van de jongen stond in haar deurgat het gehele gebeuren te aanschouwen en reageerde niet. Wie is hier nu eigenlijk de schuldige: de zoon van amper 12 jaar die steelt, de moeder die het ziet en niets zegt of ik die een klein fietsje aan een paal hang met een hangslot dat klaarblijkelijk moeiteloos kan worden doorgeknipt.
Ik weet 1 ding zeker: Klacht indienen haalt niets uit want de fietsdiefstallen die in Brussel als kleine criminaliteit worden aanzien zijn absoluut geen prioriteit. Toch liegen de cijfers er niet om: er moet dringend iets aan gedaan worden want het wordt een echte pest!!! De fietsers zijn het beu met wrakken rond te moeten rijden om zeker te zijn dat men ze niet pikt! Als men Brussel fietsvriendelijk wil maken mag men ook de fietsdiefstallen beginnen te bestrijden.


en zoals gisteren beloofd: een istoure met Dani Klein

Geen opmerkingen: