21/04/2009

Nog 47 dagen te gaan

.
Ah, de paasvakantie is voorbij dus is het dubbel zo druk. Ik heb vandaag de beslissing genomen dat ik een beetje aan de naambekendheid van Pro Bruxsel ga werken. Een ludieke manier zou kunnen zijn van een paar fietsen in de kleur van Pro Bruxsel te schilderen en er panelen op aan te brengen waarop staat: STEM VOOR PRO BRUXSEL. Als die fietsen dan op cruciale plaatsen worden geplaatst waar veel mensen langs komen dan is die gratis publiciteit goed meegenomen. Bovendien denk ik dat het imago van de fiets in een stad die volgens Evelyn uyttebroeck fietsvriendelijk is ook in vraag mogen worden gesteld. Op de foto is de eerste fiets die zal worden geplaatst in het centrum van Brussel.
Nu we toch aanbeland zijn bij de thematiek van de fiets in Brussel zal ik er ook maar mijn verslagje over uit brengen. Ik ben als overtuigde ecologist( en toch ben ik niet aangetrokken tot Groen! Of Ecolo (daar zal ik het later meer uitgebreid over hebben) ook een groot gebruiker van de fiets. Ik verplaats me elke dag op de fiets naar de campagnes, naar de vergaderingen en om naar school te gaan. Als ik mensen vertel dat ik me per fiets verplaats in Brussel stellen de mensen me constant dezelfde vraag; is dat niet gevaarlijk? Desondanks we het tegenovergestelde zouden kunnen denken, is het heel veilig om zich als fietser doorheen Brussel te begeven. Dit heeft waarschijnlijk gedeeltelijk te maken met het feit dat de infrastructuur op het gebied van fietsvriendelijk te wensen over laat. Daardoor moet zowel de fietser als de autobestuurder meer oplettend zijn en daardoor wordt veiligheid van de fietser bevorderd. Het klinkt raar maar toch is het zo. Ik ben persoonlijk al twee keer omvergereden door een auto en twee keer is dat gebeurd in randgemeenten rond Brussel waar de mensen minder rekening houden met de zwakke weggebruiker.
Toch is er ook een heel groot minpunt aan de infrastructuur die op veel plaatsen te wensen overlaat. Ik ben er de laatste tijd heel intens mee geconfronteerd gewest want ik heb al drie binnenbanden vervangen, namelijk de borduren die constant moeten op en af gereden worden om zich legaal als fietser door het verkeer te bewegen. Een voorbeeldje is de infrastructuur die de bestuurder van een fiets moet volgen op de Leopold II laan van Roger naar de Koekeliek van Baselberg J. Op parking, af parking, naast brug, op het voetpad, in het midden van een rond punt… Het lijkt wel een spelletje van playstation. Het probleem hierbij is dat ik geen tweede leven heb!
De grote vraag die ik me hierbij stel is: hoe kan een minister/ parlementariër, die zich niet met een fiets door Brussel begeeft weten waar de noden van de fietsers liggen, Door enquêtes? Nooit is er mij iets gevraagd! Door specialisten? Nog nooit tegen gekomen! Door zelf de fiets te nemen en het eens te ervaren? Wel de enige keren dat ik een minister of een parlementariër op een fiets zie is tijden de autoloze zondag of tijdens de gordel. Onrealistische situaties die de realiteit van de dagelijkse fietsbestuurder in de kou laten!
Ik moet ook eerlijkheids halve toegeven dat soms wel moeite wordt gedaan om de fiets een betere plaats te geven in het verkeer en daar zijn een paar mooie voorbeelden van: dehouxlaan, de baan juist naast de viaduct te Audergem is een mooi voorbeeld dat het mogelijk is om de fiets van zijn eigen ruimte te voorzien zonder dat de auto daar voor moet inbinden.
De reden waarom ik niet voor de groenen kies is juist het feit dat ik vind dat ze zich hebben laten meevoeren door het politieke spel en dat de ecologische prioriteiten daardoor aan de kant zijn geschoven. Dat een 4x4 meer opbrengt aan de overheid door de hogere belasting op zo een voertuig is blijkbaar belangrijker geworden dan die dingen te bannen uit de stad. Dat is en voorbeeldje dat uitlegt waarom ik voor hun manier van denken te vinden ben. Ecologie wordt vanuit de wortel, de oorzaak, de oorsprong aangepakt en niet vanuit de veredeling van de gevolgen. Het is waar dat met de extra belastingen die een 4x4 opbrengt goede punten kunnen worden aangekocht op de markt van “schone lucht”. Maar wat heb ik als fietser daaraan als ik me op de weg bevind achter een monster waarin een persoon zit die me als storend ervaart omdat ik met de fiets rijd.
.

Geen opmerkingen: