22/04/2009

Nog 46 dagen te gaan

.
Terwijl ik gisteren nog de belangen van de fietser aankaartte, gebeurt er vandaag toch niet iets waar ik al heel lang schrik voor had. Er is een vrouw aangereden op de Louisalaan en verloor daarbij het leven. Hoe kan dat ook anders als ze ons naast tientonners doen rijden die naar eigen mening niet in een stad thuishoren. Als ik op de Louisalaan moet zijn dan rijdt ik altijd op het voetpad waardoor ik in overtreding ben. De voetgangers zijn er ook niet bij gediend maar reageren met veel begrip. Maar wat is de prijs van een accident? De laatste keer dat ik ben overreden heeft de persoon vluchtmisdrijf gepleegd. Ik heb zijn nummer plaat kunnen noteren en dus is de persoon geïnterpelleerd. Na bijna 1 jaar wachten heb ik nog altijd geen vergoeding gekregen voor de fiets die door de expert als total loss was verklaard.
Dit jaar heeft men ook een dure fiets van me gestolen voor de hoofdstedelijke bibliotheek van Brussel op het muntplein. Drie camera’s staan gericht op de plaats van de diefstal en de beelden zijn nooit gebruikt. De politie vindt diefstal van fietsen blijkbaar niet een prioriteit ook al is het heel vervelend zijn transportmiddel te verliezen.
Waarom de Brusselaars de fiets zouden moeten nemen? Ik heb er geen goede redenen voor. Waarom ik het dan toch doe? Uit pure ecologische overtuiging, omdat ik kan genieten van mijn bovengrondse vrijheid en omdat het de enige manier is om zich gratis door de stad te kunnen bewegen. Ik vind trouwens dat alle jongeren (of ze nu als Nederlandstalige of Franstalige of wat dan ook zijn ingeschreven) gratis van het openbaar vervoer moeten kunnen gebruik maken.
Ondertussen zet ik alleszins mijn strijd door overal fietsen te plaatsen met de logo van Pro Bruxsel. Ze krijgen allemaal een eigenaar toegewezen zodat er niet kan gezegd worden dat ze van niemand zijn. De eerste die vandaag op straat is beland heeft als eigenaar Manneke Pis. De tweede wordt voor Baron Ziep. Als er mensen zijn die in hun kelder of zolder nog een fiets heeben staan die ze willen schenken aan een bekende Brusselaar. Ze zijn allemaal welkom!
.

Geen opmerkingen: