29/05/2009

Nog 8 dagen te gaan

.
Ter gelegenheid van de opening van het Magritte museum morgen heb ik een affiche gemaakt die manneke pis voorstelt, gedeeld door de twee taalgemeenschappen binnen Brussel.
Vandaag was het een drukke dag. Eerst een markt in Woluwe waar we goed hebben kunnen uitdelen, ookal moest er heel duidelijk gevraagd worden waar de mensen vandaan kwamen. De meeste kwamen namelijk van de rand rond Brussel.

Daarna zijn we naar een markt gegaan op de place des Chasseur Ardennais. Een kleine markt waar we al vlug de toer hadden gedaan. Ik ben dus maar aan de bibliotheek gaan staan waar ik de meest arrogante reacties heb mogen ontvangen….. van de mensen die voor de bibliotheek werken en zelfs niet eens in Brussel wonen. Het ging van “Dit is privé terrein. U moet ginder gaan staan. U fiets is erg storend" etc. Ze zijn ons daar duidelijk beu gezien, waar ik begrip voor kan hebben. Waar ik echter geen begrip voor kan hebben is het feit dat ik in ieder geval enkel buiten de bibliotheek campagne voer en dus zeker niet op privé terrein sta. Daarbovenop ben ik lid van de bibliotheek en ga en sta ik waar en wanneer ik wil binnen de bib. Ik vind het erg dat het te weinig van tolerantie van de werknemers van de bibliotheek op zo een manier naar buiten moet worden gebracht. De vrouw durfde zelfs te zeggen dat er geen enkel lid van deze bib op ons zal stemmen. Op dat gebied kan ik haar gelukkig tegenspreken want ik ontmoet mensen die 100% zeker zijn over hun keuze voor Pro Bruxsel.

Om duidelijk te zijn:
De Hoofdstedelijk Bibliotheek van Brussel (HOB) is een Nederlandstalige bibliotheek die bestaat door Vlaams geld van de Vlaamse gemeenschapscommissie. De bezoekers zijn er zowel Franstalig als Nederlandstalig, maar toch weigeren de mensen in de bibliotheek er Frans te praten. Daarbovenop stellen ze zich zeer vijandig op tegenover een tolerante partij die juist dat soort van praktijken wil vermijden. De spelletjes die de Vlamingen spelen door fictieve Vlaamse instellingen te plaatsen in onze hoofdstad, die trouwens antiproductief werken aangezien door dit soort van situaties Vlamingen doen vluchten uit Brussel, mogen nu echt wel worden beëindigd. De modale Brusselaar is het beu. Als Nederlandstalige Brusselaars deze Bibliotheek bezoeken is het eerste en vooral om zich intellectueel te ontwikkelen, maar zeker niet om Vlaamse domheid (in de vorm van een ééntalige biblitheek) in onze hoofdstad te promoten! Het is hoog tijd dat er een tweetalige bibliotheek komt in Brussel die tolerant is tegenover iedereen en waar er vlot twee talen wordt gesproken! Dat is waar Pro Bruxsel voor pleit! Gedaan met het gezever!
.

Geen opmerkingen: