1/06/2009

Nog 6 dagen te gaan

.
Wat een dag ! Ik heb mij na mijn toertje op de markt aan het zuidstation en de Abbatoir naar de markt van Jette bewogen. Nog nooit ben ik met zoveel extremisme geconfronteerd. Mensen schreeuwden naar ons en gooiden ons van alle soorten verwijten naar ons hoofd. Het was zo erg dat het zelf niet meer mooi was om aan te horen. Zelfs al de omstaande mensen waren duidelijk beschaamd in de plaats van de lawaaimakers. Mensen die vanaf een afstand FN roepen deren me niet en vanuit ons pacifistische ingesteldheid reageren we meestal niet op dat soort van reacties. Het is niet altijd zo makkelijk want vandaag heb ik echter wel een persoon moeten vragen om het rustiger aan te doen. Zijn zelfcontrole hing aan een zijden draad en ik had schrik dat hij zijn agressiviteit in fysiek geweld zou omzetten. Het duurde zeker tien minuten dat hij op ons schreeuwde en hij bleef ons maar volgen. Echt schrikaanjagend!
We kunnen als nieuwkomende partij alleen maar concluderen dat er heel veel brokken te lijmen vallen als het op het politieke vertrouwen aankomt. Niet alleen de politiek is hiervoor verantwoordelijk maar ook de media. Het constant naar voren brengen van slechte politiek heeft zeker geen deugd gedaan.

Soms lukt het toch om een paar mensen te overtuigen van onze goede bedoelingen maar we moeten dan de grote middelen bovenhalen. Als ik de mensen na al hun geklaag vertel dat het juist zijzelf zijn die een verandering kunnen brengen door op een unieke partij van Brusselaars te stemmen, geraken sommige mensen geïnteresseerd. Andere mensen daarentegen moeten met de feiten van de door Vlaanderen en Wallonië geïnfluenceerde partijen geconfronteerd worden alvorens ze reageren. Als voorbeeld vertel ik dan over de vliegtuigen boven Brussel, de constante dualisatie zoals ze bestaat op het gebied van onderwijs, identiteitskaarten, bepaalde voordelen en kieslijsten. Ik gebruik soms ook het voorbeeld van het openbaar vervoer dat heel slecht is georganiseerd gedurende de weekends, avonden en nachten wat bewijst dat het is georganiseerd rekening houdende met de Vlaamse en Waalse pendelaars en niet met Brusselaars. Dan spreek ik nog niet over de tijd dat het neemt om van punt A naar punt B te geraken.

Ik ben blij dat ik toch nog mijn familie ben tegengekomen die zelfs geen uitleg verwachtten. Ze vonden het leuk om me bezig te zien en hebben 100% vertrouwen in Pro Bruxsel. Kon iedereen maar zo zijn!
Ok, genoeg geklaagd en gezaagd voor vandaag want er was er ook een hoogtepunt weggelegd voor mij wat mijn dag weer goed heeft mogen maken. Ik ben Toots Tielemans tegengekomen langsheen het traject van de 20km van Brussel. We hebben een beetje gepraat en ik heb hem toen gevraagd of ik met hem, als echte Brusselaar, op de foto mocht staan. Hij was duidelijk gecharmeerd en heeft er zelfs eventjes zijn twee ondersteunende vrouwen (zijn zus en zijn verloofde) voor aan de kant geduwd. S’avonds nog een ambachtmarktje in Etterbeek en onze dag was goed gevuld en ik denk dat we toch weeraleens een paar mensen hebben kunnen overtuigen.
Nog vlug felicitaties voor de enige Pro Bruxsel deelnemer aan de 20km van Brussel. Bravo José!

Geen opmerkingen: