25/05/2010

Verkiezingen deel 2: Nog 19 dagen te gaan

Dat Pro Bruxsel weinig (om niet te zeggen nooit) in de media worden vermeld is de laatste tijd heel duidelijk geworden. De lokale media zoals TV Brussel, FM Brussel, Tele Bruxelles, BDW staan allen onder toezicht van elk hun eigen taalgerichte gemeenschapscommissies. Het zijn ook zij die de regels voor die mediamaatschappijen bepalen gedurende de sperperiode die de verkiezing voorafgaan. Aangezien wij als partij alle gecommunautariseerde instellingen liever zien verdwijnen, worden we aanzien als de vijand. En dus worden via antidemocratische regeltjes uit de pers geweerd. Iets wat in mijn ogen zeer antidemocratisch is en daarom is het belangrijk om op een zeer kritische manier naar de verschillende berichtgevingen te kijken en vooral zichzelf goed in te lichten via alternatieve en neutrale kanalen!

Ik ben zelf op een hele directe manier in aanraking gekomen met deze manier van boycotten. Ik heb me de laatste tijd enorm geïnvesteerd in een van de mooiere tweetalige projecten in deze stad, namelijk de Zinneke Parade. Ik wou dit doen om mensen te leren kennen en me creatief te kunnen uiten binnen een sociaal project. Mijn inbreng in de Elsense zinode heeft niets te maken met mijn politieke voorkeur en ik heb trouwens die twee dingen te allen tijde gescheiden gehouden. Zelfs tijdens de periode van handtekeningen zoeken, nog zo een heel antidemocratisch gegeven, heb ik me ervan weerhouden om aan de deelnemers van onze zinode om hun handtekeningen te vragen. Fm Brussel heeft onze Zinode van dichtbij gevolgd en ik heb dus vele interviews gegeven omdat dit er nu eenmaal gedeelte van uitmaakte. Voor de laatste week voor de Zinneke Parade ben ik opgebeld door Nadia van FM Brussel. Ze vroeg me of ik elke morgen mocht gebeld worden om de laatste stappen van de voorbereiding uit te leggen. Het was ook de bedoeling om uit te leggen wat ik voor de rest van de dag nog deed. Ik vertelde haar toen dat ik me sinds een week volop aan het inzetten was voor Pro Bruxsel aangezien er plots nieuwe verkiezingen aankwamen. Ik heb geprobeerd haar uit te leggen dat ik eventueel wel daarover zou zwijgen en in de plaats over school wou praten. Het leek wel of ze plots de duivel aan de lijn had niets kon haar nog overtuigen….Een paar minuten later was het gesprek afgelopen met de woorden “Ik bel je wel nog eens om over Pro Bruxsel te praten”. Maar dat telefoontje heb ik nooit meer gekregen.

Ik woon niet ver van het Flagey plein en dat is ook toevallig het hoofdkwartier van de Nederlandstalige Brusselse televisie, radio en krantenredacties. Ze mogen ons zoveel boycotten als ze willen maar ze gaan er gewoon niet naast kunnen kijken dat we wel degelijk bestaan. Want net zoals vorig jaar zullen er op elke hoek van het Flagey plein fietsen verschijnen met de slogans “stem op PRO BRUXSEL”.













1 opmerking:

José Fernandez zei

This is just super-great Ognev !
Congrats and stick with it !